U bent hier: BANDEN Login








WAT BETEKENT DE BANDENMAAT?
U kunt alles over een band te weten komen door gewoon de informatie op de zijkant (of de wang) te lezen.



205 40 R 17 84W

Breedte (bijv. 205)
Bij de doorsnee personenautoband varieert de breedte van nominaal 125 mm tot ongeveer 335 mm. De breedte gaat hierbij met stappen van 10 millimeter omhoog. Bijzondere banden voor nieuwe velg-bandsystemen hebben breedtematen in mm die hiervan afwijken. Hierbij varieert de breedte van 160mm tot 240mm.

Hoogte (bijv. 40)
De hoogte wordt weergegeven als percentage van de breedte. Bij de bandenmaat 205/40R17 bijvoorbeeld is de hoogte 40% van de breedte. In het hier genoemde voorbeeld is de hoogte 40% van 205mm en dus 82mm.

Velgmaat (bijv. 17)
De doorsnee van de velg wordt diagonaal van velgrand gemeten en wordt meestal in inches (“) aangegeven. De meest gangbare maten variëren tussen de 10 en 20 inch.

Draagvermogen (bijv. 84)
De belastingsindex is de code voor het draagvermogen van een band. Deze code is tevens af te lezen op de zijkant van een band en staat over het algemeen tussen de maat en de snelheidscodering.

Li = draagvermogenindex Kg = draagvermogen van een band

Li

Kg

Li

Kg

Li

Kg

Li

Kg

Li

Kg

50

190

65

290

80

450

95

690

110

1060

51

195

66

300

81

462

96

710

111

1090

52

200

67

307

82

475

97

730

112

1120

53

206

68

315

83

487

98

750

113

1150

54

212

69

325

84

500

99

775

114

1180

55

218

70

335

85

515

100

800

115

1215

56

224

71

345

86

530

101

825

116

1250

57

230

72

355

87

545

102

850

117

1285

58

236

73

365

88

560

103

875

118

1320

59

243

74

375

89

580

104

900

119

1360

60

250

75

387

90

600

105

925

120

1400

61

257

76

400

91

615

106

950

121

1450

62

265

77

412

92

630

107

975

122

1500

63

272

78

425

93

650

108

1000

123

1550

64

280

79

437

94

670

109

1030

124

1600


Snelheidsindex (bijv. W)
De snelheidsindicatie van een band is af te leiden uit de maatvoering. Bij de bandemaat 205 / 40 R 17 84 W is het snelheidssymbool een W. De W staat voor een snelheidsindicatie van 270 km per uur. Dit houdt in dat de auto waar deze band op gemonteerd wordt niet harder dan 270 km/u kan rijden.

Snelheidssymbool

Maximum snelheid (km)

M

130

P

150

Q

160

R

170

S

180

T

190

H

210

V

240

W

270

Y

300


Bandentype (bijv. R)
“R” betekent “Radiaal” en vertelt hoe de band is vervaardigd. Radiaal betekent dat de koorden, materiaallagen die de basis van de band vormen, radiaal door de band lopen van hiel tot hiel.

Looprichting
Vooral bij nanden met bijzondere profielvormen zijn op de zijkant van de band namen als “Rotation”, “Draairichting”, “Direction”, in combinatie met een looprichtingspijl aangebracht. Houd bij de montage van de band rekening met de aangegeven loop- of draairichting.

PROFIELDIEPTE BANDEN EN DE INVLOED OP DE REMWEG
De wettelijk minimale profieldiepte van een band mag niet minder zijn dan 1,6 mm, echter bij een profieldiepte van minder dan 2,5 mm wordt er door de wetgever geadviseerd om de band te vervangen. Wij adviseren voor zomerbanden bij een profieldiepte minder dan 2,5 mm en voor winterbanden bij een profieldiepte minder dan 4 mm de banden te vervangen. Dit is beter voor uw veiligheid.

Het grootste gevaar is de combinatie van versleten banden met gladde / natte wegen. De remweg loopt al snel op bij regen en het gevaar voor aquaplanning wordt groot met versleten banden.

WANNEER WINTERBANDEN?
Met name de gemiddelde dagtemperatuur van + 7° C is maatgevend. Dus niet alleen de kans op slechte weersomstandigheden is bepalend voor het moment van montage van uw winterbanden. Voor Noordwest Europa betekent dit over het algemeen dat winterbanden gemonteerd kunnen worden aan het eind van September. Het monteren van uw zomerbanden kan het best in April.

Rijd nooit met winterbanden op de ene as en zomerbanden op de andere as.

Is het verplicht winterbanden te monteren in Duitsland?

Omtrent de regelgeving rond winterbanden doen allerlei verhalen de ronde.

De nieuwe wet in Duitsland geeft aan dat tijdens winterse omstandigheden de uitrusting van de auto aangepast moet zijn aan de omstandigheden. Daar rekent men, behalve antivriesmiddel in de ruitenwisinstallatie, ook geschikte banden toe. Dit geldt voor alle wegebruikers in Duitsland, dus ook de buitenlandse. In de media is dat vaak uitgelegd als een winterbandenplicht. In feite is dit dus niet helemaal waar.

Letterlijk staat de de Duitse Strassenverkehrsordnung (StVO): "Bei Kraftfahrzeugen ist die Ausrüstung an die Wetterverhältnisse anzupassen. Hierzu gehören insbesondere eine geeignete Bereifung und Frostschutzmittel in der Scheibenwischanlage."

Tot deze verandering is door de Duitse Bundesrat op 21 december 2005 besloten en is op 1 mei 2006 van kracht geworden. Verstoot men tegen deze nieuwe regelgeving riskeert de automobilist een boete van € 20,-. Als men hierdoor voor verkeershinder zorgt bijvoorbeeld door in een slip te raken of door stil te komen staan op een helling door een gebrek aan grip bedraagt de boete € 40,-. Bovendien kan men bij een verkeersongeval buiten eigen schuld toch medeaansprakelijk gesteld worden waardoor de schade slechts voor 70 tot 80% vergoed wordt door de WA-verzekering. Gebruik van ongeschikte banden kan bovendien gezien worden als grove nalatigheid zodat de all-risk verzekering weigert te betalen.

Jörg Hennerkes, staatssecretaris bij het Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung vertelt: "Het begrip winterbanden is niet als zodanig gedefinieerd. Er is geen onderscheid tussen winter-, zomer- of vierseizoenenbanden. Ons ministerie heeft zich ervoor ingespannen om de reeds bestaande en dus ook al geldende regels te verduidelijken. Nu is duidelijk omschreven dat bij motorvoertuigen de uitrusting moet worden aangepast aan de weersomstandigheden. In het bijzonder de banden en de antivries voor de ruitensproeier. Het zou kunnen zijn dat forensisch onderzoek moet uitwijzen of de banden een ongeval veroorzaakt hebben. Hoe dan ook, wie zijn auto niet aanpast aan de omstandigheden, loopt het risico op een boete. Dat geldt uiteraard ook voor buitenlanders."

Volgens de Europese wetgeving moet een winterband op de zijkant minimaal de codering M+S, M&S of M.S. (Mud & Snow) voeren. Dat betekent dat alle banden met een M&S aanduiding, inclusief sommige zomerbanden en all-season banden juridisch gezien winterbanden zijn. Sommige bandenfabrikanten gebruiken ook het sneeuwvloksymbool, dat bestaat uit een berg en een kristal van een sneeuwvlokje. Dit berg/kristal-symbool mag alleen gebruikt worden, als de winterband gedurende een testprocedure aantoonbaar beter is dan een vooraf geselecteerde referentieband. Tests hebben uitgewezen dat banden met een sneeuwvloksymbool 10% meer tractie hebben op een besneeuwd wegdek dan banden zonder dit symbool. Over de hele wereld accepteren bandenfabrikanten deze eisen en het overeenkomstige gebruik van het berg/kristal-symbool. In de EU is het echter slechts een vrijwillige en niet juridisch verplichte aanduiding.
Copyright 2009 by DotNetNuke Corporation Terms Of UsePrivacy Statement