Met name de gemiddelde dagtemperatuur van + 7° C is maatgevend. Dus niet alleen de kans op slechte weersomstandigheden is bepalend voor het moment van montage van uw winterbanden. Voor Noordwest Europa betekent dit over het algemeen dat winterbanden gemonteerd kunnen worden aan het eind van September. Het monteren van uw zomerbanden kan het best in April.
Rijd nooit met winterbanden op de ene as en zomerbanden op de andere as.
Is het verplicht winterbanden te monteren in Duitsland?
Omtrent de regelgeving rond winterbanden doen allerlei verhalen de ronde.
De nieuwe wet in Duitsland geeft aan dat tijdens winterse omstandigheden de uitrusting van de auto aangepast moet zijn aan de omstandigheden. Daar rekent men, behalve antivriesmiddel in de ruitenwisinstallatie, ook geschikte banden toe. Dit geldt voor alle wegebruikers in Duitsland, dus ook de buitenlandse. In de media is dat vaak uitgelegd als een winterbandenplicht. In feite is dit dus niet helemaal waar.
Letterlijk staat de de Duitse Strassenverkehrsordnung (StVO): "Bei Kraftfahrzeugen ist die Ausrüstung an die Wetterverhältnisse anzupassen. Hierzu gehören insbesondere eine geeignete Bereifung und Frostschutzmittel in der Scheibenwischanlage."
Tot deze verandering is door de Duitse Bundesrat op 21 december 2005 besloten en is op 1 mei 2006 van kracht geworden. Verstoot men tegen deze nieuwe regelgeving riskeert de automobilist een boete van € 20,-. Als men hierdoor voor verkeershinder zorgt bijvoorbeeld door in een slip te raken of door stil te komen staan op een helling door een gebrek aan grip bedraagt de boete € 40,-. Bovendien kan men bij een verkeersongeval buiten eigen schuld toch medeaansprakelijk gesteld worden waardoor de schade slechts voor 70 tot 80% vergoed wordt door de WA-verzekering. Gebruik van ongeschikte banden kan bovendien gezien worden als grove nalatigheid zodat de all-risk verzekering weigert te betalen.
Jörg Hennerkes, staatssecretaris bij het Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung vertelt: "Het begrip winterbanden is niet als zodanig gedefinieerd. Er is geen onderscheid tussen winter-, zomer- of vierseizoenenbanden. Ons ministerie heeft zich ervoor ingespannen om de reeds bestaande en dus ook al geldende regels te verduidelijken. Nu is duidelijk omschreven dat bij motorvoertuigen de uitrusting moet worden aangepast aan de weersomstandigheden. In het bijzonder de banden en de antivries voor de ruitensproeier. Het zou kunnen zijn dat forensisch onderzoek moet uitwijzen of de banden een ongeval veroorzaakt hebben. Hoe dan ook, wie zijn auto niet aanpast aan de omstandigheden, loopt het risico op een boete. Dat geldt uiteraard ook voor buitenlanders."
Volgens de Europese wetgeving moet een winterband op de zijkant minimaal de codering M+S, M&S of M.S. (Mud & Snow) voeren. Dat betekent dat alle banden met een M&S aanduiding, inclusief sommige zomerbanden en all-season banden juridisch gezien winterbanden zijn. Sommige bandenfabrikanten gebruiken ook het sneeuwvloksymbool, dat bestaat uit een berg en een kristal van een sneeuwvlokje. Dit berg/kristal-symbool mag alleen gebruikt worden, als de winterband gedurende een testprocedure aantoonbaar beter is dan een vooraf geselecteerde referentieband. Tests hebben uitgewezen dat banden met een sneeuwvloksymbool 10% meer tractie hebben op een besneeuwd wegdek dan banden zonder dit symbool. Over de hele wereld accepteren bandenfabrikanten deze eisen en het overeenkomstige gebruik van het berg/kristal-symbool. In de EU is het echter slechts een vrijwillige en niet juridisch verplichte aanduiding.
|